Die Heilpädagogik ist eine Fachrichtung der Pädagogik, in der die Ganzheit des Patienten im Fokus steht. Unter „Heil“ ist etymologisch „ganz“ zu verstehen.
Quelle: „Berufs- und Fachverband Heilpädagogik e.V.“
Ganzheitlichkeit bedeutet, dass sich die heilpädagogische Unterstützung sowohl auf das Kind als auch auf dessen Umfeld bezieht.
Die heilpädagogische Frühförderung (HP) kommt in der frühen Kindheit (ab Geburt bis zum Schuleintritt) zum Einsatz, wenn bestimmte Fähigkeiten bzw. Fertigkeiten von Kindern im Säuglings-, Kleinkind- und/oder Vorschulalter nicht altersgerecht entwickelt sind.
Der Schwerpunkt unserer heilpädagogisch/psychologischen Förderung liegt im kognitiven und sozial- emotionalen Entwicklungsbereich. Als unsere Aufgabe sehen wir die Förderung von Kindern mit Verhaltensauffälligkeiten und Entwicklungsverzögerungen sowie das Vermitteln von Strategien zum Leben mit Beeinträchtigungen.
Ziel ist es, das Kind an seinem individuellen Entwicklungspunkt im Leben abzuholen, es in seiner persönlichen Entwicklung zu begleiten und hierbei mit Blick auf sein gesamtes (soziales) Umfeld gemeinsame Entwicklungsschritte zu meistern.
Indikation Heilpädagogik
Die Ergotherapie – abgeleitet vom Griechischen „ergein“ (handeln, tätig sein) – geht davon aus, dass „tätig sein“ ein menschliches Grundbedürfnis ist und dass gezielt eingesetzte Tätigkeiten eine therapeutische Wirkung haben. Wir unterstützen und begleiten Kinder im Alter von 0-7 Jahren, die in ihrer Handlungsfähigkeit eingeschränkt oder von Einschränkung bedroht sind und/oder ihre Handlungsfähigkeit erweitern möchten.
In der Ergotherapie werden spezifische Aktivitäten, Umweltanpassung und Beratung gezielt und ressourcenorientiert eingesetzt.
Quelle „DACHS-Definition“ der Ergotherapie, 2007
Indikation Ergotherapie
Die Logopädie (wörtlich übersetzt „Sprecherziehung“, abgeleitet vom altgriechischen „logos“ = „Wort“ + „paideuein“ = „erziehen“) ist eine medizinisch-therapeutische Fachdisziplin, welche die Diagnostik und Behandlung von Sprach-, Sprech-, Stimm-, Schluck- und Hörstörungen umfasst.
Unser Ziel ist es, Kinder im Alter von 0-7 Jahren zu unterstützen und zu begleiten, um die Erhaltung, die Verbesserung, beziehungsweise Wiederherstellung der menschlichen Kommunikation zu gewährleisten. Die therapeutischen Maßnahmen werden dabei auf die Kinder und ihr soziales Umfeld abgestimmt.
Quelle „Deutsche Bundesverband für Logopädie e.V.“
Indikation Logopädie
Der Begriff Physiotherapie, auch Krankengymnastik, stammt aus dem Altgriechischen „phýsis“ (Natur und Körper) und „therapeía“ (Pflegen, Heilen) und heißt grob übersetzt „Wiederherstellen der natürlichen Funktionen“. Im Mittelpunkt der Physiotherapie stehen die Vermeidung von Funktionsstörungen des Bewegungssystems sowie die Erhaltung und Wiederherstellung der natürlichen Bewegungsabläufe der Kinder.
Quelle „Deutscher Verband für Physiotherapie (ZVK) e.V.“
Ziel der Physiotherapie ist es, den Kindern Freude an der Bewegung zu vermitteln und sie bei einer harmonischen Bewegungsentwicklung zu unterstützen. Die individuellen Bedürfnisse jedes einzelnen Kindes stehen dabei im Vordergrund.
Indikation Physiotherapie
Haben Sie Fragen zu unseren Frühförderungsangeboten? Dann zögern Sie nicht und nehmen Sie Kontakt zu uns auf. Unser Team steht Ihnen gerne für Ihre Fragen zur Verfügung und unterstützt Sie bei der Förderung Ihres Kindes.
089 / 55 05 61 63
Mo.-Fr.: 7:30 Uhr bis 17 Uhr
Samstags 07:30 - 16 Uhr
Mo.-Fr.: 9:00 Uhr bis 15:00 Uhr
Therapiezentren H.E.L.P. – IFS interdisziplinäre Frühförderstellen
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to